Haldensvingen 61
1387 Asker
Observasjoner
Observere betyr å iaktta det som skjer på en særlig oppmerksom måte. For å kunne hjelpe og støtte barna til en best mulig utvikling, bruker vi ulike observasjonsmetoder avhengig av situasjon og hva vi ønsker å observere. Selve observasjonene gjennomføres i hverdagsaktiviteter og lek.
Som del av det systematiske språkarbeidet bruker vi TRAS (Tidlig registrering av språkutvikling) på alle barna. Gjennom TRAS får vi en oversikt over barnets språklige ferdigheter og hvordan vi eventuelt kan støtte barnet utvikling litt ekstra.
Vi bruker også observasjonsverktøyet ALLE MED. ALLE MED benyttes for å observere den sosiale mestringen hos barnet, og dekker seks utviklingsområder; språk, lek, sosioemosjonelt, sansing/motorikk, hverdagsaktiviteter og trivsel.
Barnesamtaler bruker vi blant annet for å snakke med barna om vennskap og vennskapsrelasjoner.
Det er viktig å nevne at ingen av observasjonsmetodene er tester hvor det forventes et bestemt svar eller en bestemt respons, men arbeidsverktøy som gir personalet mulighet til å se barnets utviklingstrekk og hvordan barnet kan støttes og hjelpes i sin utvikling.